Prolog - välkomna!

I flera år har jag till och från haft planer på att skriva någon form av uppsats, artikel eller liknande som analyserar Harry Potter-böckerna ur ett juridiskt perspektiv. Eftersom de sju böckerna totalt spänner över drygt 3400 sidor (UK edition) finns det onekligen ett och annat att säga, och därför har tanken att skriva en artikel utvidgats till att bli en blogg. Min tanke är att skriva utifrån principen ett kapitel = ett inlägg. Vi får dock se om alla kapitel funkar för det - ibland kanske jag slår ihop flera kapitel, och i andra fall kan ett kapitel kräva mer än ett inlägg.

Eftersom jag har en svensk juristubildning kommer analysen med nödvändighet att utgå ifrån svensk rätt. Jag kan tänka mig att den skeptiske muttrar om att brittisk rätt borde vara utgångspunkten, eftersom HP utspelar sig i England och Skottland. Som svar på det kan jag inte annat än att citera en (verklig) professor som är nästan lika cool som Albus Dumbledore: Samma gubbe vinner i slutändan lika mycket pengar i alla länder.

Liksom för de flesta jurister gäller att mitt liv är sorgligt fullspäckat, så det här är en lyx jag egentligen inte har tid att unna mig. Förhoppningen är att komma ut med åtminstone ett inlägg i veckan (orkar inte ens tänka på hur många år det innebär att det här projektet kommer fortlöpa), men det kan gå i vågor. Med andra ord - be warned.

Min förhoppning är att denna blogg ska få HP-nördar att bli lite mer intresserade av juridik, och juridiknördar att upptäcka och uppskatta den fantastiska värld som är Harry Potter. Frågor, kommentarer och vinklar jag missat är därför mer än välkomna. Särskilt ni som inte är jurister - fråga mer än gärna så fort jag svävar iväg i obegripliga begrepp och teorier!
Åh, och beträffande designen - jag är helt hopplös på sådana grejer, så av ren princip var jag tvungen att ta den som hette "Black". Alla som läst HP förstår grejen.
1 Sven:

skriven

Hej Christine!

Vilket alldeles underbart projekt! Det var tur att du redan från början reserverade dig angående lagvalet, eftersom det var det första jag tänkte gnälla på. Nu när det inte går har jag bara beröm och glada förväntningar att komma med.

Jag ser särskilt fram mot en analys av de olika intelligenta icke-mänskliga varelsernas rättsliga status, samt de förvaltningsrättsliga frågor som alltid har gnagt i bakhuvudet när Trolldomsministeriet varit i farten.

Svar: Hej Sven!
Tack för den positiva kommentaren! Det blir givetvis djupa diskussioner om de magiska varelsernas status så fort dessa kommer in i handlingen! Här finns faktiskt en hel del canon-information tack vare "Fantastic beasts and where to find them", så det blir nog en kul diskussion! Trolldomsministeriets agerande i diverse frågor kommer självklart också att behandlas. Där finns mycket att anmärka på - stofft för ett antal JO-anmälningar, skulle jag vilja påstå.
Christine

2 Rebbex:

skriven

Som dumblemore säger dom fantastiska odjuren kan bli dom vackraste kvinnornas charm även dom dummaste dalar vet ju att odjur kommer längst. och som jo säger så vet ju alla vart dom hentar hem guldet! Eller som den vackra idrottsfager säger den var ju min häst! Men för var gång Jo anmälningen inte går hen så gör borta laget 3-0 på King Edward Den vita likbilen var ju kult på typ 80talet men till och med Stephanie hade en finare modell!

3 Isabelle:

skriven

Det här är bara fullkomligt fantastiskt! Kan absolut nada niente rien om juridik, men i något inlägg jag läste var diskussionen mer av moralisk karaktär och på så sätt kan jag ändå diskutera det. (Att Madame Hooch lät eleverna flyga utan tydligare instruktioner har jag också reagerat på.) Hoppas att projektet fortsätter utan magiska eller omagiska hinder!

Kommentera här: